Overtuigen

Het kwartje is gevallen

Hoe kom je over

Tegenover mij zit een zakenman met een succesvolle carrière. Zowel zakelijk als privé gaat het hem voor de wind. Hij staat dagelijks voor grote uitdagingen, maar die komen altijd weer goed. Toch knaagt er iets. Hij is zich bewust van hoe hij bij andere mensen overkomt en dat is niet hoe hij het wil. “Het gebeurt vaak zoals ik zeg dat het moet gebeuren”, vertelt hij. Terwijl hij juist vraagt om verfrissende ideeën die ‘anders dan anders’ zijn. Hij merkt dat hij erg dominant overkomt en dat is juist niet zijn bedoeling.

Imagocoaching

In het imagocoachingstraject adviseer ik hem hoe hij zijn uiterlijke presentatie stap-voor-stap kan afstemmen op zijn gewenste imago en uitstraling. Allereerst analyseer ik zijn kledingstijl. Uit de analyse blijkt dat hij zowel zakelijk als privé een Klassieke stijl heeft. Naar zijn werk draagt hij altijd een donker pak, gecombineerd met een licht overhemd en soms een stropdas. We bekijken de foto’s die ik van hem gemaakt heb in verschillende outfits. Daarop ziet hij zelf ook dat het visuele ‘verhaal’ dat hij hiermee vertelt dominant en ook consistent is. Er is weinig ruimte voor ideeën van anderen. De volgende stap is het structureren van zijn kledingkast. Zijn huidige garderobe bevestigt zijn verhaal: consistent klassiek dat weinig ruimte laat voor variatie en andere combinaties. Door alles wat er niet in thuishoort eruit te halen, alles uit te hangen op dezelfde kledinghangers en te sorteren op kleur en soort kledingstuk komt er ruimte en overzicht. Nu is het tijd om de broodnodige variatie aan te brengen.

Personal shopping

Met een wensenlijst op zak gaan we shoppen bij de vooraf door mij geselecteerde winkels. Tijdens de personal shopping sessie laat ik hem zien met welke kleding- en kleurcombinaties hij zijn presentatie zo kan aanpassen dat het visuele ‘verhaal’ datgene vertelt dat hij wil vertellen: “ik sta open voor jullie ideeën”. Het moodboard dat ik voor hem maak, laat zien hoe hij kan variëren en combineren. Als we een paar weken later weer afspreken zit er een enthousiaste man tegenover me. Hij vertelt opgetogen over zijn ervaringen en de positieve reacties van collega’s. Het traject heeft hem gemotiveerd om zelf actie te ondernemen om de besproken adviezen in praktijk te brengen. Iets wat hem bij een eerder eenmalig kledingadvies niet was gelukt. Juist het praktische aspect heeft hem daarbij geholpen. De coachingsgesprekken, garderobecheck en personal shopping hebben inzicht gegeven en duidelijk gemaakt waar hij op moet letten. En doordat het traject uit meerdere sessies bestaat, heeft hij langer de tijd gehad om met de adviezen aan de slag te gaan.

Consistent en variabel

Het belangrijkste is dat het kwartje is gevallen. Hij weet nu wat hij wil, kan keuzes maken en heeft een overzichtelijke garderobe. Een garderobe waar hij zich prettig in voelt (klassiek), die consistent is en ook veel mogelijkheden biedt om te variëren. Zodanig dat hij zijn outfits strategisch en doelgericht kan gebruiken. De fundering is gelegd en hij kan nu zelf verder bouwen.

Tips voor imagoverandering:

  1. Te grote veranderingen werken niet, maar kleine des te meer. Zo ben je vast wel eens een kledingwinkel in gelopen met de gedachte: nu ga ik eens iets heel anders kopen. Meestal eindigt dit kledingstuk achter in de kast om er nooit meer uit te komen. Je weet niet hoe je het moet combineren en voelt je er niet prettig in. In het voorbeeld van de zakenman: als je altijd neutrale kleuren (bijvoorbeeld blauw en grijs) draagt, maar wel meer kleur wilt toevoegen, is het niet raadzaam om ineens een knalrode broek te kopen. In zijn geval is het een oudroze chino geworden die goed gecombineerd kan worden met zowel het jasje van het pak als het grijze vest.
  2. Bedenk goed welk ‘verhaal’ je wilt vertellen met je outfit en vertaal dit in de vorm, kleur en het materiaal van je kleding. Zo geeft een pak in een zachtere kleur (grijsblauw) en gemaakt van een aaibaar materiaal (flanel) naast een professionele en betrouwbare ook een vriendelijke en zachte uitstraling Let ook op de juiste pasvorm en proporties.
  3. Laat de kleding gelijk afspelden en vermaken in de winkel waar je het koopt of breng het naar de kleermaker. De bovengenoemde zakenman heeft een langer bovenlichaam en daarmee in verhouding kortere benen. Dit heb ik weer in balans gebracht door zijn jasje iets korter te laten maken.
  4. Koop geen losse items, maar zorg voor een constructief opgebouwde garderobe. Dit begint bij een goede basisgarderobe die je elk seizoen aanvult met nieuwe items. Hou je kast overzichtelijk en prop ‘m niet vol. Als er iets bijkomt, moet er ook weer iets uit.
  5. In plaats van nieuwe kleding kunnen nieuwe accessoires het verschil maken. Bijvoorbeeld nieuwe schoenen. Bedenk welk ‘verhaal’ je wilt vertellen en kies daar passende schoenen bij.

 

 

WIL JE OVERTUIGEN

ALS (FUTURE) LEADER?

Overtuigen met jouw appearance

VERPAK JE SUCCES

Word een meester in het onbewust beïnvloeden met je appearance.