Waarom investeren in een professionele profielfoto loont
We worden allemaal bekeken, beoordeeld en ingedeeld in hokjes, of we dat nu leuk vinden of niet. Want hoe je eruitziet is het eerste dat mensen zien en gebruiken om een beeld van je te vormen. Jouw profielfoto op LinkedIn is daar geen uitzondering op. Sterker nog: bij het bekijken van iemands profielfoto trap jij ook in de val van het onbewust beoordelen of iemand geschikt is om mee samen te werken of geloofwaardig overkomt. Puur op basis van hun uiterlijk.
Geloof je het niet? Lees dan vooral verder.
Uit een onderzoek onder meer dan 200 HR-professionals, bedrijfs-eigenaren en managers blijkt dat maar liefst 80% van de ondervraagde respondenten vindt dat de profielfoto van een kandidaat hen helpt de persoon beter te leren kennen.
Deze 6 take-away’s uit dit onderzoek zijn ook voor jou interessant:
- Hoewel we weten dat het verkeerd is, doen we het toch.
Bijna niemand geeft het toe, maar we doen het wel degelijk: we beoordelen het boek wél op zijn kaft. Dit laat het onderzoek ook zien: 82% vindt dat ze niet moeten oordelen op basis van een profielfoto. Tegelijkertijd geeft 70% van de respondenten aan dat ze eerder een kandidaat hebben afgewezen vanwege hun profielfoto. Dat komt voor een groot deel doordat we ons niet bewust zijn dat we oordelen. Kijk maar: - We hebben vooroordelen, maar we weten niet dat we ze hebben.
Als iemand jou nooit eerder heeft gezien, dan oordeelt die ander over jou op basis van wat hij of zij op dat moment waarneemt. In mijn boek Verpak je Succes beschrijf ik een interessant experiment, uitgevoerd door Elizabeth Phelps, professor in de psychologie en neurowetenschappen aan de universiteit van New York. In het experiment wordt gezocht naar hoe een eerste indruk tot stand komt in de hersenen. Wat blijkt? Een eerste indruk wordt subjectief gevormd, gebaseerd op de normen en waarden die de beoordelaar zelf belangrijk vindt. Dat oordeel wordt bovendien onbewust gevormd, zonder dat de beoordelaar er erg in heeft. - Een eerste indruk kan je kansen vergroten.
Eerste indrukken doen ertoe en zelfs zo dat ze het verschil maken tussen uitgenodigd worden of overgeslagen worden voor een sollicitatiegesprek:
> 95% van de ondervraagde recruiters zien een LinkedIn profiel als een modern visitekaartje;
> 96% geeft aan dat een professionele profielfoto vertrouwen wekt;
> 80% zegt dat de profielfoto van een kandidaat helpt om de persoon beter te leren kennen. - Het is de moeite waard om je persoonlijkheid te tonen.
We willen het liefst samenwerken met mensen we graag mogen en die we, zowel in denkwijze als zakendoen, als gelijkgestemden zien. Dit noemen ze in de sociale psychologie ook wel ‘in-group favoritism’. Zo’n subjectief gevoel van gelijkgestemdheid is voor 67% van de recruiters belangrijk, zo blijkt uit onderzoek. Een gebrek aan persoonlijkheid staat op de vierde plaats als meest voorkomende fout. Volgens meer dan 87% van de respondenten is professionaliteit echter de belangrijkste factor, gevolgd door de kwaliteit van de foto. Die geweldige persoonlijkheid is dus weinig waard als de foto pixelig is, een slechte belichting heeft of gewoon slecht is genomen. - Mooie ogen maken geen kans tegen solide vaardigheden.
Het goede nieuws is dat volgens het onderzoek competenties nog steeds de meest kritieke factor zijn voor recruiters op LinkedIn. 70% geeft de voorkeur aan kandidaten met een sterk cv boven iemand met een mooie LinkedIn-profielfoto. Toch heeft een LinkedIn-profielfoto nog een ander voordeel: het betekent dat je profiel actief is en niet nep. Wat ik vaak zie is dat iemand de profielfoto alleen als zichtbaar heeft ingesteld voor eerstegraads connecties. Alle connecties daarbuiten zien dan geen foto. Wil je dit aanpassen, klik dan in je profiel op je profielfoto en wijzig de zichtbaarheid in ‘Iedereen’.“Het merendeel van de profielen zonder profielfoto is nep of verdacht, dus om eventuele toekomstige problemen te vermijden, neem ik ze gewoon niet in overweging. Zelfs als het echte kandidaten zijn, is het feit dat ze niet bereid zijn hun gezicht te tonen in deze specifieke context voor mij genoeg om ze volledig te negeren.”
Stefan Smulders, CEO Expandi
- Een vakantiefoto kan je een baan kosten.
Wat voor foto gebruik je dan als profielfoto? Is het slim om een vakantiefoto of foto met een glas wijn of bier in je hand te plaatsen? Het tonen van je persoonlijkheid is belangrijk, maar houd het zakelijk. Deze ‘red flags’ vertellen je waarom:
Bron: Passport-photo online
Nu je dit gelezen hebt, blijf je misschien met deze vraag achter:
Hoe kom ik aan een professionele profielfoto?
Dat vertel ik je in de e-course Professioneel Zichtbaar. Je leert hoe je jouw profielfoto beoordeelt, hoe je ervoor zorgt dat de foto een visuele vertaling is van jouw kwaliteiten en waar je een professionele fotograaf kunt vinden.
Deze e-course is ideaal voor introverte professionals die op cruciale momenten in hun carrière – van starter tot leider – hun zichtbaarheid willen vergroten en zichzelf strategisch willen positioneren voor meer succes en erkenning.
Wist je dat je Professioneel Zichtbaar ook met je eigen opleidingsbudget kunt volgen? Het aanbod van House of Appearance is bij veel bedrijven te vinden in het opleidingsportaal. Neem contact met ons op als je deze training als in-company wilt inzetten voor jouw team of organisatie.