Overtuigen

Wat kun je leren van…

Caroline van der Plas

Als je geen fan bent van de BBB of van Caroline zelf, is jouw antwoord wellicht ‘niets’. Toch wil ik je laten zien dat ook jij iets van haar kunt leren. Zeker op het gebied van visuele communicatie, want daar doet ze iets heel erg goed.

Afwijken van het stereotiepe beeld

Caroline van der Plas is eigenlijk alles wat een stereotiepe politicus niet is en zo ziet ze er ook uit. Ze komt rustig in een stippenlegging en op sneakers de Tweede Kamer binnenzetten. Al lijkt het misschien heel onbevangen, ze denkt wel degelijk na over hoe ze zichzelf positioneert en presenteert. Want juist dat afwijken van het stereotiepe beeld is hetgeen waar mensen heel erg op zitten te wachten.

Statement

Weet je nog hoe ze zich presenteerde als nieuw Kamerlid? Ze kwam in een tractor het Binnenhof op rijden. Daarmee werd haar connectie met boeren en het platteland direct duidelijk. Zo’n beeld blijft hangen. Het werd eerst een beetje belachelijk gemaakt, maar inmiddels weten we dat we niet meer om haar heen kunnen. Dit maakt dat eerste statement eigenlijk alleen nog maar sterker. Zou dat de reden zijn waarom ik in de serieuze pers vrijwel nooit artikelen over het uiterlijk, kleding of kapsel van Caroline zie?

Het is niet mijn bedoeling om je aan te moedigen om in een tractor naar je werk te gaan of om met een jasje in boerenzakdoekprint, koeien-ketting of stippenlegging te gaan lopen. Het gaat meer om de strategie erachter.

Dit zijn drie strategische keuzes die Caroline maakt in haar visuele communicatie:

 

  1. Visuele handtekening
    De boerenzakdoek en de gifgroene kleur van het BBB-logo laat Caroline vaak terugkomen, bijvoorbeeld in haar nagellak en kleding. Daarmee maakt ze het tot haar visuele handtekening.
  2. Blijf dicht bij je persoonlijke stijl
    Een mantelpakje met hoge hakken zou nooit passen, dus die mag ze ook zeker aan zich voorbij laten gaan. Haar onconventionele ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg-stijl’ past goed bij wie ze is en komt daardoor ook authentiek over.
  3. Zorg voor een ijzersterk en consistent verhaal
    Door vanaf het begin duidelijk te communiceren waar je voor staat en daar ook een passende visuele communicatie aan te koppelen, ontstaat een eenduidige en geloofwaardige appearance.

Wat gaat er gebeuren als de BBB de grootste partij van Nederland wordt? Zodra je een grote speler wordt, gaan de verwachtingen ook omhoog. Wel of geen minister-president, Caroline zal haar appearance een subtiele upgrade moeten geven. Althans, dat zou mijn advies zijn. Geen mantelpakje, maar wel kwaliteit. Kapsel, kleding en accessoires die passen bij haar persoonlijkheid en die tegelijkertijd ook kwaliteit en klasse uitstralen.

Misschien is de Wasstraat een optie voor haar?

WIL JE OVERTUIGEN

ALS (FUTURE) LEADER?

Overtuigen met jouw appearance

VERPAK JE SUCCES

Word een meester in het onbewust beïnvloeden met je appearance.