Imago

De bril als strategische tool

Het eerste moment dat ik een bril op mijn neus zette herinner ik mij nog goed. Ik was vijftien toen mijn moeder mij meenam naar de Bijenkorf. Daar hadden ze toen naast een uitgebreide juwelen afdeling ook een opticien. Mijn bijziendheid was niet heel groot, maar toch zag de wereld er door mijn nieuwe bril compleet anders uit. Ik zag alles weer haarscherp en daardoor ervaarde ik de schittering van het licht op de juwelen als iets magisch.

Die bril werd al snel vervangen door lenzen, want dat was natuurlijk veel praktischer. Best jammer eigenlijk, want daardoor heb ik jarenlang kansen laten liggen. Want een bril is naast functioneel ook een strategische tool waarmee je iemand onbewust kunt beïnvloeden. Zo blijkt uit onderzoek dat je er mét bril intelligenter, professioneler en betrouwbaarder uitziet.

Dat werkt als volgt:

 

  1. Brildragers komen intelligenter over. Het stereotype beeld van brillen is dat ze iemand intelligenter en serieuzer maken. Denk maar aan de ‘nerd’ – ondenkbaar zonder bril. Ook uit de vele imagocheck’s die wij jaarlijks uitvoeren, blijkt dat brildragers, zeker die met een klassiek montuur, hoog scoren op intelligentie. Doe er je voordeel mee!
  2. Strategisch communicatiemiddel. Een bril trekt de aandacht naar het gezicht en benadrukt je ogen. Daarmee onthult het als het ware de persoonlijkheid van de drager, bewust of onbewust. Het kijken in iemands ogen kan helpen bij het begrijpen of beoordelen van iemand. Een bril is dus niet alleen functioneel, maar ook een strategische communicatietool. Ben je geen brildrager maar wil je wel gebruik maken van deze slimme tool? Dan kun je zelfs zover gaan om een bril met vensterglas te dragen.
  3. Subtiel variëren in uitstraling, afhankelijk van de situatie. Door te variëren met verschillende monturen, kun je je uitstraling versterken of juist verzachten. Met een bril die rondere lijnen heeft, kom je vriendelijker en toegankelijker over dan met een bril die wat hoekiger en rechter is.

Vandaag de dag maak ik optimaal gebruik van mijn bril als strategische tool. Dat het werkt ervaarde ik onlangs weer tijdens een radio-interview. Toen zei de journalist na het interview:

“Zo bijzonder dat ik na je uitleg nu ook echt zie hoe het werkt. Als ik naar je kijk, dan klopt het totale plaatje en daardoor geloof ik wat je zegt.”

Wil jij ook leren hoe je visuele aanpassingen in je appearance inzet als strategische tool?

Dat leer je in de training Zien ze wel hoe goed je bent.

Na deze training:

  • Weet je hoe je de beeldvorming van anderen beïnvloedt;
  • Is jouw verpakking perfect afgestemd op je inhoudelijke kwaliteiten;
  • Beschik je over een duidelijke profilering die zorgt voor draagvlak en invloed;
  • Zien ze zeker hoe goed je bent!

De training staat voor je klaar in onze online Academy. Hij bestaat uit vijf interactieve online modules en een live 1-op-1 coaching sessie met onze imago-expert die in een persoonlijke sessie samen met jou de puntjes op de i zet.

 

 

ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

ONLINE TRAINING

Zien ze wel hoe goed je bent.