Imago

Wat kun je leren van rode lipstick

“We willen je wel inhuren, maar die rode lipstick gaat niet werken bij onze ambtenaren.” Zo liep ik ooit een opdracht mis vanwege mijn rode lipstick…

Dit was nog voor de opkomst van social media, Facetime en online meetings. De opdrachtgever uit Groningen had alleen mijn foto gezien op mijn website en baseerde daar haar oordeel op.

  • NIET mijn jarenlange expertise als image professional,
  • NIET het grote succes van mijn toen net verschenen én genomineerde managementboek,
  • WEL mijn uiterlijk bepaalde dat ik ongeschikt was voor deze opdracht.

Toen ik bovenstaande tekst in een post op LinkedIn plaatste stroomden de verontwaardigde en verbaasde reacties binnen:

“Wat zou een lippenstiftkleur afdoen aan je capaciteiten.”
“Ik word toch zo moe van mensen die een kunnen van een persoon ophangen aan het uiterlijke vertoon.”
“Niks van aantrekken, je bent zoals je bent.”

Hoe graag we het ook anders willen, we worden in ons werk nog altijd op ons uiterlijk beoordeeld én afgerekend. Je hoort het me wel vaker zeggen: het zou er niet om moeten gaan, maar dat doet het wel. Dan kun je maar beter weten hoe je ermee omgaat en hoe je het in je voordeel gebruikt. Bewustwording en weten hoe je hiermee omgaat helpt om dit te doorbreken.

Het lijkt logisch om het onacceptabel te vinden dat je beoordeeld wordt op je uiterlijk, in mijn geval op de rode lipstick.

Reality check: natuurlijk wordt je beoordeeld op je uiterlijk!

In mijn geval kreeg ik het nog te horen van de opdrachtgever, in de meeste gevallen gebeurt dat niet. Dan wordt er een vaag excuus gegeven of bespreken mensen het achter je rug om.

Aanpassen of strategisch kiezen?

Ik ben ervan overtuigd dat je met de juiste verpakking meer kans hebt om je doelen te bereiken. Vaak krijg ik dan de vraag: moet ik me dan aanpassen? Mijn antwoord is dan: het is geen aanpassen, maar strategisch kiezen.

Het gaat erom dat je herkenbaar bent en begrijpelijk overkomt. Iets wat we herkennen is aantrekkelijk. En aantrekkelijkheid (in de zakelijke zin) zorgt voor aansluiting. Zo van: ‘die past hier’ of ‘die snapt waar het over gaat’. Op die manier ga je sneller in op de inhoud in plaats van te blijven hangen bij de buitenkant.

Context

Het gaat wat mij betreft om de combinatie van esthetisch én strategisch. Van wat ik mooi vind of wat goed staat en wat past in de context: je doelgroep, de gelegenheid en de omgeving. Had ik dan rode lipstick opgedaan? Zeker niet. Daarmee had ik meer moeite moeten doen om connectie te maken met de doelgroep.

Onderzoek dus altijd wie je gaat ontmoeten. Wat is de bedrijfscultuur en dresscode? Aanpassen (uiteraard binnen je eigen bandbreedte) zorgt dat de aandacht sneller naar de inhoud gaat.

Bewustwording

Het gebeurt iedereen, maar vrouwen worden in hun werk vaker op het uiterlijk beoordeeld én afgerekend. Bewustwording en weten hoe je hiermee omgaat helpt om dit te doorbreken.

Wil je hiermee aan de slag? Bij House of Appearance hebben we hier verschillende mogelijkheden voor. De meest gekozen training is de blended learning Zien ze wel hoe goed je bent.

In deze training leer je hoe je jouw appearance – een verzamelwoord voor hoe je jezelf presenteert op de werkvloer en hoe je daarin waargenomen wordt door anderen – perfect afstemt op je inhoudelijke kwaliteiten. Je werkt aan een visuele communicatiestrategie waarmee je aantrekt wat je verdient.

 

ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

ONLINE TRAINING

Zien ze wel hoe goed je bent.