Wat zwarte kleding met je uitstraling doet
Draag jij graag zwarte kleding?
Voor veel mensen voelt het als een veilige keuze.
- “Het kleedt af”
- “Het past altijd”
- “Iedere vrouw moet een little black dress hebben”
Deze overtuigingen zijn zo ingebakken, dat je vergeet te kijken wat zwarte kleding daadwerkelijk doet voor jouw uitstraling.
Zwart als kledingkleur is geen universele oplossing. Het is een stijlkeuze met impact. Zwart kan krachtig zijn, maar ook gesloten. Onpersoonlijk. Afremmend. En vaak is dat niet wat je bedoelt…
Volgens onderzoek roept zwarte kleding onbewust associaties op met:
- Autoriteit
- Zelfbeheersing
- Formaliteit
- Afstand
- Strengheid
Uit recenter onderzoek blijkt bovendien dat mensen zwart vaak dragen als ze zich somber, gespannen of teruggetrokken voelen. Het biedt bescherming, maar sluit ook af.
(Vrij et al., 1988 – Lindeman et al., 2023)
Waar gaat de aandacht naartoe?
Wist je dat de kleurcombinatie zwart + wit alleen flatterend is bij mensen met een natuurlijk sterk kleurcontrast (bijvoorbeeld: donker haar met een lichte huid)?
Als je van nature zachte, warme of lichte kenmerken hebt, dan maakt zwart je snel flets of hard. Het haalt energie weg. En, nog belangrijker, het houdt de aandacht weg bij je gezicht.
Tip: kijk eens door je wimperharen naar de vrouw op deze foto.
Wat zie je eerst, de vrouw of de kleding?
Kleur kan je versterken, of juist blokkeren.
Je kiest zwart als je even niet weet wat je moet aantrekken. Je draagt het zonder er echt bij stil te staan. Je denkt dat het professioneel is.
Maar wil je echt dragen wat bij jou past – én bij je rol, dan vraagt dat om bewustere keuzes.
Dus kiest bewust:
- Welke kleding-kleuren strategisch voor je werken.
- Welke kleuren en kleurcombinaties passen bij jouw professionele rol.
- Welke kleuren je mooi staan.
Wil je leren hoe kleur – ook zwart – strategisch voor je kan werken?
Volg de blended learning Zien ze wel hoe goed je bent. In deze training leer je hoe je jouw appearance – een verzamelwoord voor hoe je jezelf presenteert op de werkvloer en hoe je daarin waargenomen wordt door anderen – perfect afstemt op je inhoudelijke kwaliteiten. Je werkt aan een visuele communicatiestrategie waarmee je aantrekt wat je verdient.
Deze cursus bestaat uit vijf online modules en een 1:1 sessie van 2 uur. Hiervoor is mogelijk om live af te spreken in een modemall om gelijk het geleerde in de praktijk te brengen. Bijvoorbeeld welke kleuren je goed staan en passen bij je zakelijke uitstraling.
Het leuke is, je kunt direct starten, want de cursus staat al voor je klaar in de online Academy van House of Appearance.
Werk je bij ABN AMRO, ING, KLM, KPN, Rabobank, de Volksbank, VGZ of een andere organisatie die gebruik maakt van Archipel, Bloomville, Edubookers, de Leerrekening of Studytube? Dan kun je deze cursus vinden op het opleidingsplatform van jouw organisatie en volgen met je persoonlijke opleidingsbudget.