Imago, dresscode, Imago

Dresscode solliciteren: pas jij in het beeld dat de organisatie wil uitstralen?

Trek je mooie pak maar aan

‘Doe ik voor mijn sollicitatie dat leuke jurkje aan of ga ik toch meer op safe in een pak?’ vraagt een deelnemer tijdens de training. Zo’n 15 jaar geleden was een soortgelijke vraag van een collega tijdens een sollicitatietraining voor mij de aanleiding om image consultant te worden. Of eigenlijk het antwoord van de trainer destijds. Die gaf als antwoord: ‘Trek je mooie pak maar aan.’

Voor mij riep dit antwoord alleen maar meer vragen op: hoezo een pak, past dat wel bij de organisatie waar je gaat solliciteren? Hoe ziet dat pak er dan uit?  Welk materiaal is geschikt en welke kleur(combinatie)? Past een pak wel bij de drager, hoe voelt hij/zij zich daarin?, et cetera…

Aandacht voor de verpakking

In een goede voorbereiding op het sollicitatiegesprek mag aandacht voor je ‘verpakking’ niet ontbreken. De branche, organisatie en functie waarin je gaat werken, zijn van invloed op jouw imago. Mensen verwachten bepaalde eigenschappen, gedragingen en kleding van jou, omdat je in een bepaalde organisatie werkt. Je wordt niet alleen inhoudelijk beoordeeld, er wordt ook gekeken of jij past in het beeld dat de organisatie wil uitstralen.

Hoe stem je je sollicitatie-outfit goed af op de organisatie waar je solliciteert?

 

  1. Bekijk jezelf eens vanuit het perspectief van de organisatie waar je solliciteert: welke waarden zijn daar belangrijk? Veel organisaties beschrijven hun kernwaarden op de website. Dit is voor jou belangrijke informatie die je kunt gebruiken om te visualiseren in je sollicitatie-outfit. Bedenk voor jezelf wat de toegevoegde waarde is voor jou én de organisatie als een of meer waarden van de organisatie zichtbaar zijn bij jou als (toekomstig) medewerker. Worden de waarden ‘professioneel’ en ‘innovatief’ benoemd, zijn deze dan ook bij jou terug te vinden? Bedenk welke verwachtingen klanten hebben bij deze waarden en hoe iemand die deze waarden moet uitdragen er dan uitziet.
  2. Zorg voor een congruent totaalplaatje: stem je visuele signalen, kleding en uitstraling, af op je inhoudelijke verhaal. Kom met goede argumenten waarom je goed zult functioneren in de betreffende baan en draag daarbij de kleding die deze verbale signalen ondersteunt. Vertel je dat je een perfectionist bent en aandacht besteedt aan details? Zorg dan voor een perfect op elkaar afgestemde outfit die eruit ziet ‘om door een ringetje te halen’. Beweer je dat je serieus en verantwoordelijk bent? Draag dan geen bloemenprints of Happy Socks, maar kies voor een klassieke en ingetogen stijl zodat de aandacht naar de inhoud gaat en niet blijft hangen op de buitenkant. Ben je 50+ en bang dat je als ’te oud’ wordt beoordeeld? Zorg er dan voor dat je outfit ‘van deze tijd’ is en kies voor frisse kleuren en innovatieve materialen of vormen.
  3. De eerste indruk die je maakt, begint op het moment dat je een organisatie binnenstapt. Denk daarbij aan het totaalbeeld: kleding, tas, schoenen, et cetera. Zorg dat dit goed op elkaar is afgestemd. Ook de jas die je draagt (en uitdoet tijdens het gesprek) moet passen in het geheel. Dat je geen casual jas draagt over een kostuum of mantelpak lijkt een open deur, maar je moest eens weten hoe vaak het voorkomt. Bekijk jezelf goed in de spiegel voordat je het bedrijf binnenstapt. Zit je haar goed en zit er niets tussen je tanden? Dan kun je met een zelfverzekerd gevoel binnenstappen en je helemaal richten op datgene wat echt belangrijk is: de inhoud.

Ga je online solliciteren? Ook dan zijn bovenstaande adviezen van toepassing, ook al komt niet alles in beeld. Lees dan vooral dit blog om onnodige online blunders te voorkomen.

In welke outfit solliciteer jij?

Kom je er zelf niet uit, laat dan je outfit beoordelen door een image consultant. Dit is een van de onderdelen van de training Zien ze wel hoe goed je bent.

Veel succes met je sollicitatie!

Sascha Bertus

 

ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

ONLINE TRAINING

Zien ze wel hoe goed je bent.