Imago

Professioneel imago: een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Je kleding laat zien wie je bent

Denk je dat je alles goed doet en dan krijg je tijdens je beoordelingsgesprek te horen dat ‘je wel wat moet aanpassen aan je kleding’! Die had je niet zien aankomen. Je had je goed voorbereid op het gesprek, TADA-lijst in de aanslag en je nieuwe doelstellingen al geformuleerd. En dan gaat het ineens over je kleding?!

Jij ziet kleding wellicht puur en alleen als noodzakelijke bedekking en wil er verder vooral niet te veel aandacht aan besteden. Je bent bang om als oppervlakkig te worden bestempeld, terwijl het jou juist om kwaliteit en inhoud gaat. Of het gaat je juist om de kleding zelf en je kijkt eerder naar of je het mooi vindt, dan naar of het ook echt bij jou en je werkomgeving past. Bedenk goed dat in een zakelijke omgeving juist je kleding als eerste laat zien wie je bent en welke kwaliteiten je in huis hebt. Harmonie tussen kleding en de persoon die het draagt, is juist daar essentieel. Of je er nu van houdt of juist niet, je kleding zegt iets over je. Dat zit ‘m in de stijl, maar ook in de manier waarop je de kleding draagt en verzorgt. Door er vanuit het imago naar te kijken, kom je tot nieuwe inzichten en zorg je ervoor dat je leidinggevende bij het volgende beoordelingsgesprek alleen nog maar oog heeft voor je prestaties.

Professionele en meer senior indruk

Je kunt je verpakking zo aanpassen dat deze bijdraagt aan wat je moet uitstralen. Bekijk jezelf eens vanuit het perspectief van je functie. Welke waarden zijn dan belangrijk? En in hoeverre zie je die waarden terug in jou?

Een mooi voorbeeld om te illustreren waar het nog wel eens mis gaat is de pasvorm van kleding. Een jonge manager werd naar mij doorgestuurd door zijn leidinggevende voor advies over zijn kleding. De leidinggevende was heel tevreden over hem, maar hij mistte een professionele en seniore uitstraling. Hierdoor was een promotie uitgesloten, iets wat door beide partijen wel gewenst was. Al bij de eerste ontmoeting viel het mij op dat zijn kleding veel te groot was. Hierdoor leek hij als het ware een klein jongetje dat rondloopt in zijn vaders pak. Dat lijkt wellicht eenvoudig op te lossen, maar het was best lastig om hem hiervan te overtuigen. Zijn echte kledingmaat was namelijk een maat die kleiner was dan de kleinste standaard confectiemaat, de maat die hij altijd droeg. Hij had dus zelf het idee dat hij al de kleinste maat droeg.

Ook hier zegt een beeld meer dan 1000 woorden. Dus nam ik hem mee naar een winkel waar ze wel kleinere maten verkopen. Daar liet ik hem het verschil zien tussen zijn huidige kleding en kleding met de juiste pasvorm en was hij snel overtuigd. Hij gaf zelf aan dat de meerwaarde voor hem vooral zat in het ervaren en ‘voelen’ wat kleding doet en zien wat de verschillen zijn ten opzichte van zijn huidige kleding. Zo ervaarde hij duidelijk dat zijn kleding ’toch wel aan de grote kant was’. Door tegen beter weten in kleinere maten gepast te hebben, zag hij dat hij daar beter in naar voren komt als een professional en ook een meer seniore indruk maakt. Zijn kledingkast werd ontdaan van de te ruime items en aangevuld met twee goed passende pakken met bijbehorende overhemden en accessoires. En die promotie? Die was al snel ‘in the pocket’!

“Wat ik wel heel belangrijk vind en ik merk dat ook bij anderen, is verzorgd zijn. Zoals geen vlekken, regelmatig naar de kapper en als je make-up draagt, zorg dat het goed zit. Ik heb een leidinggevende gehad die ik in tijden van stress heel erg achteruit zag gaan qua verzorging. Toen heb ik me zo erg gerealiseerd: die zet zichzelf op de tweede plek en heeft het helemaal niet meer onder controle. Dat zie je, dus dat moet je altijd voorkomen, want het omgekeerde is ook waar.”

Fleur Dujardin, CEO InShared in Verpak je Succes

 

Zo maak je een visuele vertaling van jouw gewenste uitstraling:

 

  1. Creëer je eigen zakelijke uniform. Selecteer items die goed werken bij jouw figuur en die onderling goed te combineren zijn. Zo creëer je een garderobe die bestaat uit items die je op verschillende manieren combineert tot outfits waarmee je in elke situatie goed gekleed voor de dag komt. Kies items waarin de kleuren, vormen en materialen terugkomen die passen bij jou en je gewenste zakelijke uitstraling.
  2. Imago-technisch is een rode draad een aanrader: een steeds terugkerend element dat past bij jouw boodschap. Daarmee ‘onderteken’ je jouw uitstraling als het ware met een visuele handtekening: de signature style. Voor Merel Westrik en Humberto Tan is dat bijvoorbeeld het pak, voor Karl Lagerfeld was het de zonnebril en zwarte outfit met witte kraag. De rode nagels van Neelie Kroes en de bretels en (te) korte broekspijpen van Jort Kelder zijn ook heel herkenbare elementen in hun persoonlijke uniform. Wat is jouw visuele handtekening? Welke kenmerken uit je gewenste imago zijn te visualiseren in je kledingstijl?
  3. Wees duidelijk en consistent. Bij jouw stijl is het van belang dat de keuzes die je maakt passen bij jou én de zakelijke omgeving. De belangrijkste voorwaarde hierbij is: wees duidelijk en vooral consistent. Te grote variaties in uitstraling en stijl verzwakken het effect of werken zelfs averechts, bijvoorbeeld wanneer je outfit elke dag compleet anders is. Voor de mensen om je heen is het dan niet duidelijk wie je bent en wat ze van je kunnen verwachten.
  4. Zorg ervoor dat jij en je kleding er verzorgd uitzien. Het lijkt een open deur, maar omdat het zo belangrijk is noem ik het toch. Verzorgd wil zeggen: passend, schoon en netjes. Want wat zegt het over jou en jouw kwaliteiten wanneer je er onverzorgd uitziet?

Wil je meer impact maken met je zakelijke profilering? Dan is de training Zien ze wel hoe goed je bent echt iets voor jou.

ZIEN ZE WEL HOE GOED JE BENT?

ONLINE TRAINING

Zien ze wel hoe goed je bent.